مبانی انضباطی و وظایف پلیس یار


هر پلیس یار وظایف عمومی و اختصاصی دارد که باید به آنها عمل کند. برای دستیابی به نتایج بهتر، این وظایف باید در سایه نظم و انضباط انجام شوند. یک نگهبان زمانی می تواند وظیفه اش را به نحو احسن به انجام رساند که مسئولیت پذیر باشد.

 

آشنایی با وظایف عمومی پلیس یار

یک پلیس یار موظف است از مکانی که به او سپرده شده، از مجتمع تجاری تا محله، مراقبت دائمی کند. همیشه برای مواجهه با حوادث ناگهانی آمادگی لازم را داشته باشد. منطقه خود را همیشه بازرسی و کنترل کند. اگر نگهبان محله یا مجتمع است، ورود و خروج وسایل نقلیه و افراد را زیر نظر بگیرد.

در زمان تحویل پست به خصوص شب هنگام، قفل ها، حفاظ ها، در و پنجره ها و بخش های حساس را کنترل کند. همیشه باید هوشیار باشد و از هیچ چیز غافل نماند. اطلاعات نگهبانی را با تلفن افشا نکند. در مواقع بروز موارد مشکوک آنها را گزارش دهد. در زمان تحویل شیفت، موارد خاص را به نفر بعدی اطلاع دهد. او باید محل نگهبانی خود را خوب شناسایی و موارد لازم را در دفتر گزارش ذکر کند.

مهم است که از پس حفاظت فیزیکی خود بربیاید. منظم باشد و سر ساعت پستش را تحویل بدهد و تحویل بگیرد. هرگز شیفت خود را ترک نکند و هر گونه تغییر در شیفت را به مسئول مربوط اطلاع دهد و از انجام کارهای غیر ضروری که او را از وظیفه اش باز دارد، خودداری کند.

نگهبان باید با مراجعان مجتمع و ساکنان محله برخورد مناسبی داشته باشد. از سیستم های اعلام خطر و حفاظتی نیز اطلاعات کامل و دقیق داشته باشد و از آنها مرتب بازدید کند. از تجمع افراد متفرقه در محل نگهبانی خودداری کند.

آشنایی با وظایف اختصاصی پلیس یار

علاوه بر وظایف عمومی که بر عهده یک پلیس یار است، وظایف اختصاصی هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود. وظایف اختصاصی با توجه به نوع پست و محل نگهبانی تعیین می شود. در واقع، وظایفی هستند که تنها در آن پست معنا دارند و در پستی دیگر کاربردی نخواهند داشت.

نگهبان موظف است از افراد مافوق خود درباره نوع پست و خصوصیات آن دستورات لازم را بگیرد. کافی است یک نسخه از وظایف اختصاصی او در محل نگهبانی نصب شود تا پلیس یار بر آنها تسلط یابد.

مسائل اخلاقی و شئونات اسلامی را در برخورد با مراجعان در مجتمع ها رعایت کند. در برخورد با مقامات عالی رتبه رفتاری کاملاً محترمانه داشته باشد. رفتار توهین آمیز دیگران را گزارش دهد.

در صورت حمل بسته های حجیم و ساک ها و کیف های بزرگ توسط افراد، اقدام به بازدید از آنها کند. اگر در زمان بررسی مورد مشکوک یافت شد، آن را به مراتب گزارش دهد. ورود بعد از ساعات اداری به اماکنی که دارای کارگاه یا آزمایشگاه و اتاق هایی شبیه به اینها هستند، منوط به هماهنگی قبلی با مسئولان مربوطه است. ورود افراد متفرقه به کنفرانس ها، گردهمایی ها و سمینارها به شرایط خاص وابسته است.

پلیس یار باید در اسرع وقت به امور مراجعین رسیدگی کند. در مواقع نیاز، با مسئول مربوط هماهنگی و سپس اجازه ورود را صادر کند. نام و نام خانوادگی مراجع را در دفتر گزارش ثبت کند. او باید از انواع کارت های شناسایی سازمان و امضا و مهرها اطلاع کافی داشته باشد تا از جعلی بودن آنها مطلع شود.

آموزش

پارسامهرپلیس یارحفاظت فیزیکیموسسه حفاظتیوظایف پلیس یار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *