آشنایی با انواع سرقت در مؤسسه حفاظتی


برای آنها که با مؤسسه حفاظتی آشنایی ندارند، ممکن است دشوار باشد که متوجه شوند سرقت و دزدی کردن هم انواع و اقسام دارد. می توان عمر این عمل غیر اخلاقی را به اندازه عمر تمام بشریت دانست، زیرا انسان های اولیه نیز به بهانه های مختلف دست به دزدی می زدند

انواع سرقت کدام است؟

افراد علاقه مند به شغل نگهبانی یا پلیس یار باید از انواع و اقسام سرقت و دزدی اطلاع داشته باشند. این مسئله برای تأمین امنیت مکانی که به آنها واگذار می شود، ضروری به نظر می رسد.

در مؤسسه حفاظتی نحوه برخورد با سارقان و دفاع از خود در برابر آنها آموزش داده خواهد شد. سرقت ها به طور کلی به دو دسته حدی و تعزیری تقسیم می شوند. سرقتی از نوع حدی محسوب می شود که تحقق آن به چهارده شرط مندرج در قانون مجازات اسلامی منوط باشد. در صورتی که حتی یکی از این شرایط چهارده گانه محقق نشوند، سرقت از نوع تعزیری یا غیر حدی محسوب می شود.

انواع سرقت حدی

شاید در حین انجام مأموریت، به کار یک پلیس یار نیاید که سرقت حدی یا تعزیری چیست، اما خوب است که چنین اطلاعاتی در زمینه سرقت داشته باشد. مثلاً وقتی کالای دزدیده شده شرعاً مالیت داشته و از نظر حقوقی ارزش مالی داشته باشد؛ یکی از انواع سرقت حدی رخ داده است و وقتی کالای دزدی در حرز (جایی شبیه گاوصندوق) باشد و دزد محل نگهداری را مخفیانه خراب و مال را از محلش خارج کند.

برخی از شرایطی که در صورت تحقق سرقت حدی خواهد بود عبارت اند از: وقتی مال دزدیده شده از اموال خصوصی باشد نه دولتی یا عمومی. سرقت در دوران قحطی انجام نشود و صاحب مال نزد مراجع قضایی از دزد شکایت کرده باشد. پیش از اثبات جرم، صاحب مال دزد را نبخشیده و همچنین مال به مالکیت سرقت درنیامده باشد. قبل از اینکه جرمی به اثبات برسد، مال به سرقت رفته تحت ید مالک قرار نگرفته باشد و مال دزدی قبلاً دزدیده و غصب نشده باشد.

انواع سرقت تعزیری

آشنایی پلیس یار با این موارد خالی از لطف نیست. اگر سرقتی هیچ کدام از شرایط حدی را نداشته باشد، تعزیری به حساب می آید. این سرقت نیز به دو نوع تعزیری مشدد و تعزیری ساده تقسیم می شود.

سرقت تعزیری مشدد به سرقتی گفته می شود که با یک یا چند عامل از عواملی که مجازات را تشدید می کند، همراه شده باشد. این عوامل عبارت اند از: سرقت در شب هنگام، تعدد سارق ها، سرقت مسلحانه با سلاح گرم یا سرد، بالا رفتن از دیوار، خود را به شکل مأموران دولت در آوردن، شکستن حرز مانند قفل گاوصندوق، سرقت از مکان های عمومی، کیف قاپی و جیب بری، دزدی از مناطق حادثه دیده، سرقت اموالی مانند آب و برق و گاز و سرقت اسناد دولتی.

در مؤسسه حفاظتی همچنان گفته می شود که بر طبق قانون، سرقت تعزیری ساده شامل ربودن و دست درازی مال دیگران بدون علم و اطلاع و رضایت صاحب مال در صورتی است که هیچ یک از شرایط سرقت تعزیری مشدد در آن صادق نباشد.

آموزش

پارسامهرسرقتسرقت تعزیریسرقت حدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *